Najpopularniejsze marki #1

1.TOMMY HILFIGER
Marka Tommy Hilfiger to typowy przykład american dream. Thomas Hilfiger, człowiek, który zaczynał od zera, wspiął się na wyżyny i dzisiaj wyznacza trendy na wszystkich kontynentach. W USA odmówił pracy dla Calvina Kleina, by rozkręcić biznes odzieżowy oparty na własnych pomysłach.
Marka od lat bazuje na tym samym stylu i wartościach. Ich kolekcje są kolorowe, radosne, młodzieńcze, ale jednocześnie bardzo klasyczne. Spodnie chino, kolorowe koszulki polo i sportowe koszule znajdziemy w każdej kolekcji. W Polsce TH postrzegany jest jako marka ekskluzywna (swoją drogą Zara również), natomiast w Stanach jest to marka dla mas, pozycjonowana niżej niż Ralph Lauren. Ale oczywiście nie ma w tym nic złego. Tommy Hilfiger w wielu wywiadach mówił, że swoje kolekcje kieruje do klasy średniej. Chciał, by jego ubrania dawały radość zwykłym ludziom, a nie tylko tym najbogatszym. Nigdy nie miał też ambicji bycia dyktatorem, Hilfiger chciał być przede wszystkim przedsiębiorcą.



2.GAP
Jedną z najbardziej znanych i globalnych sieciówek jest marka GAP. Firma ta powstała pod koniec lat 60 XX wieku i początkowo sprzedawała produkty innych marek, m.in. Levi’s. Dopiero po kilkunastu latach powstawały linie produktów sygnowane własnym logo. Obecnie GAP jest jedną z największych sieci odzieżowych na świecie. Firma posiada ponad 3000 sklepów, w których sprzedawane są trzy podstawowe marki: GAP, Banana Republic i Old Navy.
Logotyp GAP jest jednym z najcenniejszych amerykańskich znaków towarowych. Kilka lat temu głośna była sprawa związana z próbą wprowadzenia nowego logotypu (na marginesie – okropnego). Decyzja ta spotkała się z ogromnym sprzeciwem klientów i sympatyków GAP. Zarządzający marką nie mieli wyjścia – wycofali się z pomysłu rebrandingu. Jeszcze inną ciekawostką z ostatnich lat jest kampania reklamowa z roku 2009, w której jako model wystąpił Scott Schuman, autor bloga The Sartorialist. Była to chyba pierwsza kampania, w której tak duża marka zaprosiła do współpracy blogera modowego. GAP obecny jest w Polsce od kilku lat, obecnie posiada trzy sklepy (Warszawa, Wrocław i Katowice).
 3.LEVI’S
Kolejna historia rozpoczynająca się od imigranta z Europy. Levi Strauss był Żydem niemieckiego pochodzenia, który w połowie XIX wieku sprzedawał w Kalifornii m.in. płótno brezentowe wykorzystywane przez poszukiwaczy złota na pokrycia wozów i do budowy prowizorycznych namiotów. Z pomocą krawca Jacoba Davisa, żydowskiego emigranta z Łotwy wpadł na pomysł uszycia spodni roboczych z tego płótna, które okazały się hitem wśród pracowników fizycznych. Kolejne udoskonalenia  (nity miedziane opatentowane w 1873 r. i podwójne szwy) doprowadziły do zwiększenia produkcji do poziomu kilkudziesięciu tysięcy par rocznie. Przez wiele lat głównym profilem działalności była produkcja ubrań roboczych. Kolejnym krokiem rozwoju firmy był model 501, który był skierowany do ludności cywilnej. Tak powstały pierwsze dżinsy o fasonie znanym do dnia dzisiejszego. Słynne pięćset jedynki obchodziły w zeszłym roku 140 urodziny.  To właśnie ten model był i nadal jest wzorcem dla wielu innych marek dżinsowych. Nie ma wątpliwości, że historia dżinsów to historia Levi’s.
Od wielu lat jedna z fabryk Levi’s zlokalizowana jest w Polsce, a dokładniej w Płocku. Obecnie produkowane są tam głównie droższe linie tej marki (m.in. z selvedge denim). Ciekawostką jest, że z kilkudziesięciu amerykańskich fabryk Levi’s, obecnie działa tylko jedna – White Oak w Greensboro w stanie Karolina Północna. Reszta produkcji została przeniesiona głównie do Azji.
Przy okazji marki Levi’s, warto wspomnieć także o dwóch innych amerykańskich gigantach: Lee i Wrangler.
 4.TIMBERLAND
Producent bardzo dobrych i wygodnych butów, ale nie tylko. Obecnie Timberland ma kompleksową ofertę dla osób szukających wysokiej jakości produktów inspirowanych podróżami i naturą. W roku 1965 firma wdrożyła innowacyjną technologię wtapiania cholewki buta w podeszwę, zapewniając tym samym jego nieprzemakalność. Na bazie tej technologii powstał legendarny model trzewików wykonany z żółtej skóry, który nadal jest hitowym produktem, a w zeszłym roku świętował 40-lecie. Innym bestsellerem są klasyczne buty żeglarskie – moim zdaniem pod względem jakości nie ustępujące Sperry Top-Sider, a może nawet lepsze.
Timberland od wielu lat słynie z działań prospołecznych i proekologicznych. Wielokrotnie byli wyróżniani w rankingach firm realizujących działania biznesu odpowiedzialnego (CSR). Od ponad 20 lat firma realizuje program Path of Service w ramach którego jej pracownicy mogą poświęcić 40 godzin rocznie na rzecz prac społecznych, ze które Timberland im zapłaci. Ciekawą inicjatywą jest także program polegający na dofinansowaniu zakupu pojazdów hybrydowych przez pracowników.
Od ponad 10 lat marka Timberland należy do spółki VF Corporation, która skupia takie brandy jak: Lee, Wrangler, Nautica, JanSport, Eastpak, Vans, Napapijri.

5. RAY-BAN
Bez wątpienia najpopularniejsza na świecie marka okularów. Producent kultowych modeli Wayfarer, Clubaster i Aviator. To od tego ostatniego modelu zaczęła się historia marki Ray-Ban. Pod koniec lat 20 ubiegłego wieku, armia amerykańska zgłosiła zapotrzebowanie na okulary przeciwsłoneczne dla swoich pilotów. Zadanie powierzono firmie Bausch&Lomb, która była wiodącym amerykańskim producentem szkieł optycznych. Optycy i projektanci B&L przygotowali zupełnie nowy model okularów, który zaprezentowali przedstawicielom Sił Powietrznych Armii Amerykańskiej w roku 1930. Ich unikalny kształt z soczewkami przypominającymi krople wody chronił pilotów przed odbiciami światła na dużych wysokościach, przy jednoczesnym zapewnieniu wyraźnego obrazu w polu widzenia. Tak powstał model Aviator i sama nazwa Ray-Ban. Doskonała opinia o wojskowych okularach tej firmy spowodowała, że kilka lat później pojawiły się w normalnej sprzedaży i tak rozpoczął się rozwój cywilnej linii Ray-Ban, a sam model Aviator mimo upływu kilkudziesięciu lat nadal jest bestsellerem na całym świecie. Od roku 1999 marka Ray-Ban należy do włoskiego koncernu Luxottica.
 6.CONVERSE
Mówiąc „trampki” od razu myślimy o marce Converse i jej legendarnym modelu All Star. Ich pierwowzór został zaprojektowany przez założyciela firmy w roku 1917 z myślą o koszykarzach.  Były to płócienne buty za kostkę osadzone na gumowej podeszwie. Wielką rolę w popularyzacji trampek odegrał amerykański koszykarz Charles Hollis „Chuck” Taylor.
Trampki za kostkę były używane przez zawodowych koszykarzy do lat 70. Później nowsze technologie wyparły płócienno-gumowe buty, ale trampki znalazły nowe zastosowanie – stały się częścią mody codziennej. Chętnie nosiły je także ikony popkultury, np. Elvis Presley, David Bowie, Paul McCartney, James Dean i Kurt Cobain, co bez wątpienia  zwiększyło popularność tego obuwia. W kolejnych dekadach trampki stawały się częścią ubioru członków subkultur młodzieżowych – od hipisów, przez fanów grunge, aż po emo.
Do lat 60 trampki Converse produkowane były tylko w jednym kolorze, w wersji za kostkę. Dopiero później pojawiły się inne kolory i wersja przed kostkę. Obecnie w każdej kolekcji dostępnych jest kilkadziesiąt kolorów, a model All Star nadal jest bestsellerem. Przez kilkadziesiąt lat firma sprzedała kilkaset milionów par tego modelu. Od dziesięciu lat marka Converse należy do koncernu Nike.
 7.TOM FORD
Thomas Carlyle „Tom” Ford przez wiele lat pracował z wielkimi sukcesami dla marek Gucci i Yves Saint Laurent. Wiele osób twierdzi, że to właśnie Ford doprowadził do wielkiego odrodzenia marki Gucci. Gdy przychodził do firmy, ta była bliska bankructwa. Gdy ją opuszczał w roku 2004 wyceniano ją na 10 miliardów dolarów. Kilkanaście miesięcy później stworzył własną markę, która błyskawicznie podbijała świat. Zaczęło się od kolekcji męskich, okularów i akcesoriów, a obecnie oferta marki Tom Ford jest znacznie szersza: perfumy, kolekcje damskie, torebki.
Męskie linie TF mają bardzo charakterystyczny styl będący nowoczesną interpretacją dandysowskiej elegancji. Ford najczęściej wykorzystuje tkaniny o wyrazistym wzorze (szczególnie kraty) lub fakturze (ulubiony aksamit).
 8.CALVIN KLEIN
Firmę założył w 1968 r. w Nowym Jorku Calvin Klein, syn węgierskiego imigranta. Od początku istnienia marki pozostał wierny estetyce minimalizmu oraz idei aktywnego stylu życia połączonego z duchem odzieży sportowej. Fasony projektowane przez Kleina cechuje oszczędna forma, skromność i brak fanaberii. Calvin Klein był pionierem mocnych, agresywnych reklam odwołujących się seksualności. To on po raz pierwszy rozpoczął współpracę z wielkimi gwiazdami przy kampaniach bielizny. W promowaniu mody stosował coraz śmielsze, graniczące z prowokacją środki rozbudzania zmysłów widza, zarówno w kampaniach telewizyjnych, jak i prasowych czy billboardowych.
 9.Victoria Secret- Najbardziej popularna marka odzieżowa,która szczyci się nietypowymi pokazami. Każda modelka chciałaby być na takim pokazie. Zazwyczaj na wybiegu prezentowane są słodkie stroje z dodatkiem czegoś innego np.skrzydeł i oczywiście są występy m.in występowali: Justin Bieber,Justin Timberlake,Rihanna.
Ciąg dalszy nastąpi.

Komentarze